Alustuseks:
Väike Oi ütles kunagi selle tutvustuseks:"Ah ma ei tea, seal mingi nats saab vanglas teiste natside käest perse või midagi sellist..." ning tegemist on minu poolt päris mitu korda täispikkuses (nu peaaegu siiski ) ja kilomeetrite kaupa stseenhaaval vaadatud filmiga, sest olgem ausad - hoolimata üldpildi lollusest, on seal väärt materjali kui palju. Kasvõi kohe alguses olev stseen direktori kabinetis - hea näitlejatöö ning veel parem teostus - aga jah - kahju, et head materjali ei suudetud tervikuna millekski mõistlikus kokku panna...
Millest:
Tegemist siis realistliku looga sellest, kuidas musta ja valge nahavärviga ühiskonna kokkupõrge linnaosas, mõjutab ühe perekonna liikmete edasist elukäiku - ei !! - tegemist on nutulauluga sellest, kuidas lambist tekkinud rassism ja põhjendamatu kõigevihkamine keeravad ühe perekonna elu pea peale -kohe väga halvasti pea peale kusjuures.
Mis oli
Tegemist on sellise kinoga, mis omab tohutut potentsiaali olla väga hea draama - isegi kuratlikult hea draama - ja ma nagu mäletasin, et alguses oli täitsa kobe tükk ning alles viimasel veerandil hakatakse varem öeldut pea peale pöörama, ehk panustama sellele, et vaataja on ca kahest vaatamistunnist nii läbi, et ei suuda enam mõelda ning selle vürtsiks pakutakse juba kolmveerand filmi tagasi ära tüüdanud peredramaatikat.
Kuid siiski ei, juba suht alguses kakuti kohe rumalusekaart välja ning näitena kasvõi see, et vennake oli kolm aastat neonatsidega ringi jõlkunud, terve toa haakristilippe täis topppind ning otseloomulikult tulevad tema NS vaated vanemale õele üllatusena - mida bollocks.
Meenus Broderskab, aga mille poolest, ma ei sa öelda, sest muidu saan äkitse veel ühe plagiaadisüüdituse kaela jne jne
Rassisimi ja muude sotsiaalsete probleemide lahkamine käib ka siin filmis vana mustri järgi ehk siis peategelasele, kes hetkel täiesti mõistlikku juttu räägib, visatakse hambusse juutide tagakiusamine ning see mõjub järsku nagu punane rätik. Kõik mõistuse alged kaovad ning välja tuleb ainult mingit sõnavahtu ning miimikast saab haakristiga vehkimine, ehkki juudid on koos oma sajamiljoni aastase tagakiusatusega just kõige ehedam näide, et see, et sa mingis ajavahemikus põlatud ja eemale tõrjutud etniline grupp olid, ei tähenda see seda, et sul poleks üldse mitte kunagi võimalik mitte kuhugi jõuda. Või mitut juudilinnaosa keegi teab, kuhu öösiti sattuda ei tasu?
Ühesõnaga kuskil seal see film nagu põhja lähebki, et ... seletatakse ära, miks tüüp neegreid ei salli - Derreckil ju põhjuseid dajooba, nii individuaalseid kui sotsiaalseid. Aga ometi mõistetakse ta hukka ja veel hiljem mõistab ta ise ka veel ennast hukka ning seda selle asemel, et ise aru saada, et igas kohas on omad reeglid.... nagu ei klapi noh.
Igastahes selline tore poliitkorrektne muinasjutt, mis omab tõsiseid kalduvusi mõistusele, aga paraku ei kasutata ära ühtegi võimalust ree peale hüppamiseks ning valge inimesena tunnen ma peale selle filmi vaatamist ennast väga süüdi.
Jah, ma olen paha, andke andeks härrad filmimehed - Midaiganes.perse@bullshit
Hinnang numbris , lisamölas:
Hatecore-draamana: 2/5 - e tüüpiline pläust, kus kordagi ei tehta isegi mitte vihjet, et tegelikult ei ole kõige selle jama põhjustajaks mitte idioodist paks valge mees rannamajast, vaid hoopis see debiil, kes arvab, et multikultuurne ühiskond töötab ning et need, kes seda muinasjuttu ei usu, on mingid värdjad - propaganda noh, demagoogia.
Krimidraamana: 2/5 e. liiga pikale veniv ja igavaks kiskuv. Lisaks... hehh, no see oli umbes nagu Inceptionis, et seletame püüdlikult idioodist vaatajale ära, et mis parasjagu toimub ainult, et AMHIX -is oli seletamisele lisaks veel puust ette ja punaseks ka tehtud. Puust ette ja must/valgeks st.
Kokku: 4/10 Nägin unes, et sellel on alternative ending - lõpp, mis selgitab kõik selle suhkru ja soolavee vajalikkuse ning keerab kõik lollused täiesti mõistlikeks juppideks. Kahjuks ma ei mäleta sellest enam mitte midagi, peale eespool etteloetud muutujate, aga jah - see tõstis kogu filmi uuele tasemele. Hea filmi tasemele näitusena.
Lisana lisainfo ja samas ka spoiler (19.01.11): Varastasin Filmiveebist (tänud Jigsaw) sellise infokillu, aga see ei ole see alternative ending mida ma unes nägin. See mitte ei seleta vaid teeb asja veel klišeelikumaks, aga siiski: The script's conclusion had Derek shaving his head in the bathroom of the school, transforming back into a naziskin after the death of his brother. However, this was never filmed and dropped from subsequent re-writes of the screenplay.
____________________
American History X (1998)
Teised:
Fletchu: 4/5
13. street: 9/10
Coffe with Kyle: 9/10
Urmas Pardane: 6/10
Filmiveeb.ee: 7,2/10 (34)
IMDB.com: 8,6/10
______
6 comments:
Kunagi ma hullult tahtsin seda filmi saada, aga olin alles algaja torrentite asjas ja muulake ei andnud voošee alla kuu aja midagi kätte (netiühendus oli ka alla arvestust) ja nii ta jäigi.
Peaks ikka ära vaatama millalgi, Norton on siiski tasemel tegija...
Nu siin ta on ja siin ta ei ole. Kohati nagu on, aga siis jälle ei ole.
Noor poiss kah muidugi...
Ma tahtsin ka seda kino saada, aga ainukesed võimalused Gorskys olid vene telekanalid ja vene keelse mölaga VHS-id. Lõpuks otsustasin, et ei taha saada ja noh, poleks saand - poleks ka millestki ilma jäänud.
Ega ta suurem asi tõesti ei olnud... Kopeerisid minu hinnangu maha, normaalne vana.
Sinu hinne pole ametlikult kinnitatud, nii-et ei kopeerinud.
Mina jõudsin ükskord järeldusele, et selle filmi juhtlauseks on "persenuss tegi ahvist inimese".
Mõõhõhh ja filmi viga on see, et jäetakse ahvi tekkimispõhjused - mingi muu nu*s mammuti ja ahvi vahelülidega - välja.
*Mitte just roppuse pärast, aga ma ei julge kahte S-i kõrvuti lükata. Ära sa ka enam nii tee. ;)
Post a Comment