Saturday, March 5, 2011

U-47 Lt. Commander Prien e. Suur Metsavana-pettus



See algas sellest, et....

....Trashi-nimelises suhtlusportaalis andis filmiteadur M. von Vana mulle kindla lubaduse, et kutsub mind enda poole vaatama tšehhi suurfilmi nimega Stolen Airship ning ei ürita mulle mingit muud jura silmist sisse lasta. Lihtne ja suht aeglase taibuga poiss, nagu ma olen, jäingi uskuma suure filmimehe lubadusi ning neljaba olin nagu viis kopikat kümme minutit varem kokkulepitud kellajast Metsavana kinoflätis.
Ja kas film, mis suurele ekraanile ilmus, oli Stolen Airship - ei, loomulikult mitte.

Film, mis ei olnud Stolen Airship...

...oli hoopis peakirjas mainitud pealkirjaga saksa allveelaevaooper ühest tõestisündind allveelaeva kaptenist, kes peaasjalikult paistis silma sellega, et eiras kõiki allveesõjale/taktikale omaseid või pigem kohutuslikke raudreegleid ning ei päästnud matemaatika õpetajaid koonduslaagritest, ehkki teda korduvalt paluti.
Ilmse(lge)lt ei jätkund filmitegijatel lihtsalt raha, et näidata läbi okastraataia sööstvat ning takistavaid Ess-Esslasi puruks litsuvat u-booti, aga see selleks.
Oeh, igastahes olenemata sellest, milline Brien päriselus oli, jäi filmi järgi mulje, et tema tegudest kõige tähelepanuväärsem oli see, et ta kõige selle jama juures, mida ta korraldas, ellu suutis jääda.

Filmiõhtust...

...veel niipalju, et tänane filmiteadur M. von Vana, kes veel sügisel füüreri otsealluvuses oleval allveelaeval kurikuulsa Von Metsvana nime all Vaikset Ookeani enda raudse käpa all hoidis, üritas küll meie tuju üleval hoida põnevate jutustustega rõhust, suruõhust ja õhust ning poetas sisse ka vanu allveelaevniku mälestusi, aga filmi päästa tal sellega ei õnnestunud.
Meeldiva õhtupooliku eest tulebki pigem tänada härra Cochrane, kes oma lakkamatu, ehkki küll kohati lausa tüütuks kiskuva mulinaga*, vaatajate tuju üleval hoidis ning neid ka uinumast takistas.
Omamoodi "tänud" lähevad ka naabritädile, kes minu targu lahti jäetud välisukse tõttu midagi öörahust ja lärmist seletama tuli ning ukse sulgemisega mu põgenemistee blokeeris.

Hinnang numbris, lisamölas...

Allveelaeva filmina: 2/5 e. ehkki allveelaev oli olemas, sarnanes selle pardal toimuv pigem haleda parodeermiskatsega ning asja naeruväärsusest oleks ma aru saanud isegi meredehirm von Metsavana selgitusliku iseloomuga juuresolekuta.

Sõjafilmina:1/5 - kuna tegemist oli igas variandis halva sõjafilmiga, siis oleks mul palju targem ja taktikalises mõttes ka harivam olnud oma pisikeste viiking-kiisude pahategemisi-lammutustoimetusi jälgida.

Kokku:3/10 e. halb sõja, aga lõbus seltskonnafilm, sest üldjoontes ilkusime me vist iga teise stseeni üle, kuna mingit muud ainest see lihtsalt ei pakkunud ning von Brieni käsutuses oleva allveelaeva teemal jõudsime järelduseni, et tegemist oli ühega Hitleri kadunud wunderbootidest.
_________________________________
* Kuna Mina ja Metsavana tunneme vastikust saksa keele vastu ning keeldume seda oskamast, tegi Cochrane meile sünkroontõlget.

Harald Reinl - U47 - Kapitänleutnant Prien
U-47 Lt. Commander Prien
(Ger 1958)


Cochrane: 3/10
Metsavana: ?

IMDB:
6,1/10

No comments: